.

Avslöja Profetens Barndoms Visdom

Islamiska Nyheter, Tanjung Enim - Innan den föddes, är världen på väg att kollapsa. Allah Subhanahu wata'ala själv - som den hasith av muslimsk historia - tills vrede på majoriteten av jordens befolkning vid den tiden. Bara en handfull människor bär ljus. Men som en eldfluga i mitten av natten. De existerar, men de kan inte bli lokomotiver för förändring.

När mörkret var högst, föddes den älskling som Allah valde. Subhahanu wata'ala blev en agent för förändring för all natur. Dess närvaro enligt förklaringen av Koranen, sedan länge sedan har det förutspåtts av evangeliet, med namnet Ahmad (QS. As-Shaf [61]: 6). Faktum är att de unika profeterna svurit att tro när de träffade honom (Surah Ali Imran [3]: 81).

Hans födelse var förevigad av historien med momentet i Abraha Ashrams misslyckande i expeditionen för att förstöra Ka'bah. Surah Al-Fil [105], vers 1-5 visar tydligt hur Allah SWT visar slutet på människor som vill förneka ljuset. Oavsett mörkets enorma, kommer det till slut att försvinna med ljusets närvaro (Surah Al-Isra [17]: 81). Ljuset heter Muhammad ﷺ.

Från tid till annan är det i barndom (1-10 år), det finns några spridda lektioner som kan samlas in som en dörr för att ta reda på hans sirah i barndomen. Först föddes han till en bra familj och från ett syar'i äktenskap. Han har bra ord. Det är ett värdefullt lärande för föräldrar. Om du vill få bra avkomma måste du vara selektiv när du väljer en partner.

För det andra, att vara född föräldralös. I sirah-litteraturen hade han redan dödats av sin far i livmodern (ännu senare följde sin mamma vid 6 års ålder). Denna händelse var nära relaterad till det gudomliga ödet som senare skulle välja att han skulle vara den utvalda personen för att sluta protokollet från profeterna.

Keyatiman horisontellt gör honom känslig för sociala lidanden, mjukar i hjärtat, ger inre motståndskraft som gör honom stark när han kommer att möta hinder som kommer att hota honom i framtiden och till och med bli en inspiration för sitt halvbarn.

När det gäller vertikalt finns det ett intressant tecken som kan läsas från hans keyatimanhändelse: att utbildningen av denna pojke inte kommer att påverkas av mänskliga händer. Early Keyatiman gav honom inte möjlighet att få en stark doktrin från sin far. Så att han blir ett barn som verkligen är fri från inflytande och får direkt omsorg och uppmärksamhet från Allah Subhanahu wata'ala.

För det tredje ammar till Halimah Sa'diyah. Detta är ett ögonblick av händelser som också är nära relaterade till "scenario" Allah Subhanahu wata'ala för att förbereda det för att bli ett mänskligt val. I den arabiska befolkningens tradition vid den tiden var det en grundläggande del att skapa en sund och stark bebis att hitta en moder för barn från byborna. Så sedan barndomen (1-4) har hans ASI-behov uppnåtts så att han blir ett friskt och starkt barn.

En annan intressant sida, profeten Muhammads kecils liv i barndomen i byn Bani Sa'ad, gjorde honom bekant med naturen. Naturlig utbildning kan accepteras direkt som andra lantliga barn, han är bekant med att interagera med naturen direkt. Han brukade rida, simma, leka med sina kamrater och så vidare.

Martin Lings nämner privilegiet att bo på landsbygden, inklusive: att ha frisk luft för andning, arabiska som är flytande för tungan och själsfrihet (2007: 48). Att bo i en naturlig miljö som detta, gör profetens barndom känslig för miljön, förlorar inte sin barndom, flyter i att tala, till och med gör sin själ rymlig.

Fjärde, bröstdelning. Denna klyvning händelse, berättade direkt av Anas bin Malik som en muslimsk historia. Han visste också att det var en söm på profeten ﷺ. I hadithen sägs det att denna klyvans hemlighet är att rensa Muhammad ﷺ av potentialen för ondska, Satans inflytande. Denna händelse gjorde hans hjärta rent och ädelt.

Femte, herding getter. Bukhari relaterade till att varje profet måste ha arbetat som en getter av getter som barn. Aposteln betade getekopulationen i Mecka genom att ta emot löner. Denna vana ger givetvis ett värdefullt dyk för profeten Muhammad i barndomen, nämligen: oberoende, ledarskap, känslighet, tålamod, ömhet, tålamod och tålamod som är mycket användbara när det är dags att bli en profet.

Profetens barndom som föddes från en bra familj, föräldralös, växte upp i byn Bani Sa'ad, klyvning, och betande getter är bland de få pärlor vars effekter är mycket kraftfulla för barnens utbildning. Det är ingen överdrift om Koranen (Al-Ahzab [33]: 21) betonar att han i "sirah" verkligen sparar ett ädelt exempel. Självklart för människor som förväntar sig (glädje) Allah och är orienterade till det efteråt. Vad sägs om oss?
Loading...

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "Avslöja Profetens Barndoms Visdom"

Post a Comment